Μεσαιωνικός τσελεμεντές (μπλιαχ)

26 09 2008


« Σπάνιες μεσαιωνικές συνταγές ξεχασμένες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας επανέρχονται … δριμύτερες να διανθίσουν τα σύγχρονα πιάτα μας. Ο οδηγός μαγειρικής του βασιλιά Ριχάρδου Β’ βρίσκεται στο στάδιο της ψηφιοποίησης, ώστε σε λίγο καιρό να είναι προσβάσιμος από όλους μέσα από το διαδίκτυο. Σελίδα με τη σελίδα «σκανάρεται» το βιβλίο των συνταγών, βάσει του οποίου μαγείρευε για το βασιλιά το 1390 ο αρχιμάγειρας. Περιέχει περίπου 250 συνταγές και ρίχνει φως σε πτυχές της ζωής κατά το Μεσαίωνα. Είναι γραμμένο στα μεσαιωνικά αγγλικά, περιέχει συνταγές για ξεχασμένα πιάτα, όπως κρέας μαγειρεμένο με γάλα, ζάχαρη και αμύγδαλα, χοιρινό με μπαχαρικά και τη συνταγή του αυθεντικού κις. Πρόκειται για έναν από τους 40 λογοτεχνικούς θησαυρούς, που βρίσκονται στη βιβλιοθήκη John Rylands του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ και θα είναι προσβάσιμοι από όλους για πρώτη φορά…»
Αυτό διάβασα στο arxaiologia.gr (πηγή η Gurdian) και πεθύμησα αρνάκι στη σούβλα, κοκορέτσι και άλλες «αναγεννησιακές» ελληνικές γεύσεις. Στη ταβέρνα σήμερα το βράδυ αλλά να θυμηθώ να προμηθευτώ αντιόξινα

Ενέργειες

Information

12 Σχόλια

26 09 2008
FoodJunkie

Το χοιρινό με γάλα φαίνεται πολύ νόστιμο. Μια παρόμοια Ιταλική συνταγή τουλάχιστον είναι πολύ καλή.

26 09 2008
padrazo

@ FoodJunkie

Εντάξει με το γάλα. Η ζάχαρη με χαλάει. Ίσως γιατί μου αρέσει το αλατάκι και το πικάντικο γενικώς.

26 09 2008
cook

καθόλου μπλιαχ καλέ μου!…εμενα μου άνοιξε την ορεξη για περισσότερα…οταν με το καλο γίνει και μαθεις και το λινκ να μας το πεις…το πρωτο που θα φτιαξω θα σου το αφιερωσω 🙂

26 09 2008
padrazo

@ cook

Εντάξει αλλά όχι κρέας με ζάχαρη ούτε με μαρμελάδα ε;

26 09 2008
kikitri

αχαχαχαχα χάνεις! Για το χοιρινό στο γάλα δεν ξέρω αλλά θα σου στείλω «Ανατολίτη» μου μια συνταγή από τα μέρη της γιαγιάκας σου με κιμά, μήλα και ζάχαρη να γλύφεις τα δάχτυλά σου. Την έστειλα στην κουκ να την ανεβάσει στο κουκδεμπουκ της αλλά δεν την είδα ακόμη. Θα τη βάλω και στο δικό μου, το φουνταμενταλθεραπι. Ελμαλί ντισμέ το λένε το φαγάκι, το κάνω συχνά και είναι τέλειο, σου λέω.

26 09 2008
padrazo

@ kikitri

Ελμαλί ντισμέ. Ακόμα και το ονοματάκι είναι νόστιμο. Περιμένω 🙂

28 09 2008
kikitri

Αφού βαριέσαι να κάνεις κλικ, στο κάνω κόπι πέιστ…

Μίλα μου για μήλα
To Elmali dizme (Ελμαλί ντιζμέ) θα πει «μήλα αραδιασμένα» και είναι ένα φαγάκι (το αγαπημένο μου) από την Ανατολική Τουρκία, όπου συνηθίζονται πολύ τα φρούτα μέσα στο φαγητό. Το κάνω συχνά γιατί είναι πανεύκολο και πεντανόστιμο. Η συνταγή είναι από το ωραίο βιβλίο «Ελλάδα Τουρκία στο ίδιο τραπέζι» που έχουν γράψει η Μυρσίνη Λαμπράκη μαζί με την Engin Akin. Δική τους είναι και η φωτογραφία γιατί εγώ δεν έχω καταφέρει ακόμη να τα κάνω τόσο ωραία αραδιασμένα… Αν μου βγει καλή θα σας δείξω και τη δική μου.

Εχουμε λοιπόν και λέμε. Χρειαζόμαστε:

750 γρ σκληρά ξινόμηλα κομένα σε χοντρές ροδέλες

500 γρ κιμά από πρόβειο κρέας κατά προτίμηση λιπαρό

2κ.σ. βούτυρο

2 φλ. τσαγιού πετιμέζι

1 ½ κ. τσαγιού αλάτι

1 κ. τσαγιού κόλιαντρο κοπανισμένο

1 κ.τσαγιού μαύρο πιπέρι

1 φλιτζάνι τσαγιού καθαρισμένα φιστίκια Αιγίνης (ή κουκουνάρια)

· Ανακατεύετε τον κιμά, τα μπαχαρικά και τα φυστίκια Αιγίνης ή τα κουκουνάρια, προσθέτετε το αλάτι και πλάθετε στρογγυλούς κεφτέδες στο μέγεθος που έχουν οι ροδέλες του μήλου.

· Σε ένα ρηχό σκεύος βάζετε το ένα πλάι στο άλλο, ένα κεφτέ, ένα μήλο, ένα κεφτέ ένα μήλο, κ.ο.κ. σχηματίζοντας μια αλυσίδα. Τα περιχύνετε με το πετιμέζι, σκορπίζετε το βούτυρο σε μικρά κομματάκια και ψήνετε σκεπασμένα σε μέτρια φωτιά μέχρι να μαλακώσουν τα μήλα. Προσοχή γιατί ψήνονται πολύ γρήγορα.

Σημείωση: Αντί για πρόβειο κιμά βάζω μοσχαρίσιο, μόνο 1 κ.σ. βούτυρο ή και λιγώτερο –ίσα ίσα για να μυρίσει δηλαδή- και αν δεν έχω πετιμέζι (όταν έχω βάζω μόνο 1 φλιτζάνι), ρίχνω λίγη καστανή ζάχαρη, γίνεται και έτσι πολύ ωραίο και πιο light. (Θα διαφωνίσει ο padrazo, είμαι σίγουρη αλλά…) Επίσης αντί για φιστίκια το έχω δοκιμάσει και με κάσιους.

ΚΑΛΗ ΟΡΕΞΗ, (αχχχχχ άτιμα κιλά και χοληστερίνες…)

28 09 2008
kikitri

Αν μπεις όμως στο foodamentaltherapy.wordpress.com θα δεις και την ελκυστική φωτογραφία (τη φωτογράφισα) από το βιβλίο

28 09 2008
padrazo

@ kikitri

Α όχι. Είναι αγένεια να πάρω την συνταγή από το σχόλιο. Δεν βαριέμαι να κάνω κλικ. Θα επισκεφτώ το blog. Σε ευχαριστώ πολύ 🙂

28 09 2008
padrazo

@ kikitri

Μπήκα στον πειρασμό και την διάβασα στο σχόλιο.
Μου αρέσει το πετιμέζι, ειδικά με τηγανίτες. Με έβαλες σε μεγάλη περιέργεια.
(Τυχεροί οι φίλοι σου 🙂 )

29 09 2008
paperflowers

Το γλυκό πάει με το χοιρινό! Βλέπε χοιρινό στη γάστρα με ξερά δαμάσκηνα και βερίκοκα! Και με τα κατάλληλα μπαχαρικά μπορεί να γίνει ΚΑΙ πικάντικο!

29 09 2008
padrazo

@ paperflowers

Ναι στα μπαχαρικά όχι στα γλυκά και στα δαμάσκηνα.

Σχολιάστε

